היומן של סיוון, מעצבת אירועים ותיקה ללא הכשרה פורמלית, היה עד לפני לא מזמן מפוצץ. עם הקיפאון בענף האירועים וסימני השאלה לגבי קצב החזרה לשגרה והחששות מגל שני מצאה סיוון את עצמה שוקלת כיווני תעסוקה חלופיים. במצב בו אין כמעט אירועים, חשבה לפנות לכיוון העיצוב, אך היו חסרים לה הלימודים המתאימים.
סיוון, שידעה להסתדר במצבים בלתי צפויים, הבינה שגם אם כרגע היא רואה מעט אפשרויות, הגיע הזמן לעצור, לעשות "ספירת מלאי" ולראות מה יש לה ומה היא יכולה לאלתר עם זה. היא התחילה בהכנת רשימה של התכונות והיכולות שלה שהיא למדה ופיתחה עם השנים בתחום בו עבדה עד עתה ובכלל. מעבר לחוש האסתטי, ליצירתיות ולכושר תכנון וניהול, הבינה שיש לה גם יכולות בתחומי הרכש, התמחור והמשא ומתן. לזה הצטרפו הכישורים הבין-אישיים, כושר שכנוע, שיווק, התעדכנות מתמדת בטרנדים ומקורות אספקה. מבט על הרשימה המרשימה והמפתיעה הביא אותה לזהות ולהתמקד בתחומי תעסוקה, בהם הכישורים והניסיון שלה מאד מבוקשים, וגם להגדיר בדיוק איך היא הולכת לשווק את כישוריה גם לתחומים בהם אין לה ניסיון. היא הבחינה בכך שתוכל לעשות תפנית יצירתית בתחום התעסוקה, שתאפשר לה לשוב להתפרנס ואפילו ליצור הזדמנות ללימוד כישורים נוספים בתחום חדש. נוכל ללמוד מהתהליך של סיוון, שלפני שאנו בודקים כיווני תעסוקה חדשים, עלינו להיות מודעים לכישורים ולכוחות שלנו. ישנה נטיה לעיתים, להתייחס לחלק מהכישורים שלנו כמובנים מאליהם.
בכדי למנוע זאת, כדאי לפרק את תהליך הזיהוי למספר שלבים:
קחו את הזמן, והשקיעו מחשבה ברשימה. סביר להניח שהיא תפתיע אתכם, ותתן לכם מוטיבציה למצוא מקומות עבודה שיזכו להנות הכישורים שלכם תמורת שכר הולם. מכאן תוכלו להתקדם לשלב איתור תחומי תעסוקה ומשרות רלוונטיות מתוך מיפוי מוטיבציות, כדי לחדד את הצרכים שלכם ולא רק של המעסיקים.
דוגמא: גילה עבדה כתאורנית בתיאטרון והוצאה לחל"ת. היה ברור שיקח הרבה זמן עד שהשגרה תחזור ובינתיים היא רוצה להתפרנס ולא להסתמך על אבטלה ועתיד לא ברור במקצוע שלה.
כאשר בחנה את עבודתה לעומק, היא ערכה תחילה רשימה של הפעולות שעושה בעבודתה: ישיבות צוות, סימון מיקומים בטקסטים של השחקנים לבחירת זמן וסוג התאורה הדרושה, בדיקות תאורה, עבודה בשעות לא שגרתיות, ועוד. היא הבחינה שלביצוע הפעולות הללו, היא נדרשת להשתמש בכוחות של דיוק, תזמון מצוין, מעקב אחר הוראות, אחריות גדולה, עבודת צוות מעולה וכו'. בהמשך הבינה שהיא משתמשת הרבה בתכונות של סבלנות, מוטיבציה גבוהה, יכולת הקשבה, התמדה, לקיחת אחריות, יחסים בין-אישיים טובים ודייקנות בעבודתה. הכוחות והתכונות יחד הן הבסיס שלה לבניית תכנית עבודה למציאת תעסוקה חדשה. כעת היא תוכל למצוא במה עוד מתאים לה לעבוד ולשווק את עצמה באופן ראוי.
תרגיל מציאת כוחות אישיים
רובנו מתקשים לומר על עצמנו במה אנו טובים. לעתים קרובות מדי יותר קל לנו לדבר על החסרונות שלנו. כדי שנוכל להגיע למצב בו אנו מסוגלים להציע את עצמנו בעולם התעסוקה באופן משכנע ואמיתי, עלינו להיות מודעים ליתרונות שלנו; מה אנו מביאים איתנו; מה הכוחות שלנו.
בעזרת התרגיל תגלו מה הכישורים והכוחות הנדרשים, גם לדברים שהם לא בהגדרה "עבודה". משם ישתקף הכיוון התעסוקתי שלכם.
ניתן להיעזר בטבלה ולמלא אותה לפי ההנחיות הבאות:
קודם, עליכם למצוא לפחות 5 פעולות שאתם עושים הרבה, שהנכם טובים בהן, אוהבים לעשות ומצליחים בהן.
מתחת לכל פעולה רשמו לפחות 5 כישורים שעוזרים לכם להצליח בה.
פעולות: | |||||
מה עוזר לי להצליח בפעולה? |
|||||
לאחר מילוי הטבלה התבוננו ובחנו את רשימת הכוחות שיצרתם:
שואלים 2*5
שאלו חמשה אנשים שמכירים אתכם מתחומים שונים בחייכם (משפחה, עבודה, קהילה וכו') שתי שאלות:
גם כאן, כמו בתרגיל הקודם, בדקו מה חוזר על עצמו ובולט, מה עוד אתם מביאים אתכם ואיך אתם נתפסים בעיני אחרים. כך תצליחו לבנות תמונה מדויקת יותר של ה"עצמי החיובי" שלכם.